2013. január 7., hétfő
Mostanság nehéz megállapítani, hogy meddig használható a gumiabroncs. A KRESZ milliméterben adja meg a mintázat mélységét, az előírt 1,6 milliméterig elmenni viszont nem igazán biztonságos. A gumis ugyanakkor minden szezonban új garnitúrát vetetne az emberrel, hisz ezt diktálja az üzleti érdeke. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a gumi jelezné, hol fogyott el minden biztonsági tartaléka.
Erre kínál egyszerű megoldást két kínai formatervező ötlete: Gao Feng Lin és Zhou Bu Yi igazából annyira egyszerűen oldották meg a kérdést, amennyire ez csak lehetséges. Úgy képzelik, ha a gyártó a profil alá narancsvörös – vagy más, feltűnő színű – gumiréteget helyezne, az abroncson az előre meghatározott kopás elérése után kilátszanának a színes részek – ezzel jelezve, hogy az abroncsot illene lecserélni. A gumigyár így pontosan jelezhetné a felhasználók felé, hogy mennyi kopást tart még biztonságosnak az adott gumikeverék és mintázat mellett, a feltűnő szín pedig ösztönözné az autósokat, hogy időben cseréljenek abroncsot.
Nem ez az első hasonló elképzelés: korábban már szabadalmaztattak egy olyan rendszert, ahol az UV-fényre érzékeny adalék a gumiabroncsban fokozatosan elszíneződve mutatná az elhasználódást, de az az érzésünk, a Discolor Tyre, amely Red Dot tervezői díjat hozott feltalálóinak, épp egyszerűsége miatt érdemel figyelmet: nemigen kell hozzá olyan technológia, amely ne állna rendelkezésre. A kérdés már csak az, hogy a nagyobb gumigyártók meglátják-e a lehetőséget benne, vagy csupán egy újabb, megvalósításra hiába váró ötlet lesz belőle.