2014. február 19., szerda
A hibrid, elektromos és más alternatív hajtású autók terjedése miatt új problémával szembesül a világ: egyre több baleset történik amiatt, hogy az emberek nem hallják meg a hangtalanul közeledő járműveket. 2017-től az USA-ban az elektromos autóknak a normál autókéhoz hasonló hangot kell haladás közben kiadniuk.
66 százalék. Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hivatala (National Highway Traffic and Safety Administration) szerint 60 km/h sebesség alatt ennyivel valószínűbb egy kerékpárossal való ütközés egy hibrid vagy elektromos autó esetében. Gyalogosok esetében jobbak a számok, de még így is 37% a különbség. A kerékpárosok és a gyalogosok egyszerűen nem hallják, hogy jön az autó. A probléma egyébként nem teljesen új, a régi korok közlekedési eszközei közül a lovas szán volt hasonlóan halk, ezért a volt szükség a megénekelt száncsengőre, ami felhívta az emberek figyelmét a veszélyre.
A XX. század első éveiben – amikor még nagyjából ugyanannyi elektromos és benzines autó készült – egyfajta szent grálként tekintettek a tökéletesen néma autókra. Később a balesetek miatt a gyártók csengőkkel szerelték fel a járműveket, ami viszont váratlan hangjával halálra rémítette a gyalogosokat. Az elektromos autók második eljövetelekor az autógyártók már tisztában voltak mindezekkel, így megjelentek az autókban a folytonos pittyegő, brummogó, vagy szimplán csak futurisztikus hangot kiadó berendezések, amik tolatásnál vagy alacsonyabb sebességnél figyelmeztették a közlekedés többi résztvevőjét.
Ma úgy tűnik, hogy a jövő hangja ugyanaz lesz, mint a múlté. Kutatások szerint a hagyományos belső égésű motorok hangja a leghatékonyabb figyelmeztetés, ehhez a hanghoz mindenki az érkező autót társítja és alacsonyabb hangerőn is megfelelően érzékelik a gyalogosok. Ugyancsak fontos, hogy a hangból következetni lehessen arra, hogy gyorsul vagy lassul-e a jármű. Természetesen a gyártók a lehetőségekhez mérten igyekeznek egyedi, jellegzetes hangot kreálni csendes autóiknak, érdemes például meghallgatni az Audi R8 e-tron talán leginkább egy trolira hajazó hangját.
2017-től az Egyesült Államokban minden elektromos és hibrid autónak (és lehetséges, hogy minden csendes járműnek a meghajtástól függetlenül) hangot kell majd kiadnia alacsonyabb sebességnél és várható, hogy ezt a gyakorlatot követni fogja az EU is. Sok autógyár nem vár éveket, és már ettől az évtől beépítik az autókba az eszközt. Hasonló biztonsági újítás a kettős kürt is, vagyis hogy az autóban van egy csendesebb duda is, amivel a gyalogosokat lehet figyelmezetni anélkül, hogy megsüketülnének vagy szívinfarktust kapnának. Ilyen van például a Chevrolet Voltban is.
A hangot kiadó néma autó elsőre egészen abszurd képe mára valósággá vált. Egyébként nem kell messze menni hasonló helyzetért: a földgáz igazából teljesen szagtalan, csak hozzákevernek egy etil-merkaptán nevű vegyszert, aminek a jellegzetes szagát mindenki felismeri, így könnyű észrevenni a gázszivárgást. Valószínűleg a szagtalan földgáznak sem örülne senki. Az autók hangja is ilyen szükséges rossz, hiszen az új autók a régi világban fognak járni, ahol az emberek megszokásból lépnek le a járdáról.