2013. január 20., vasárnap
Az elektronikus gáz és a kipörgésgátló után most jön a motoros stabilitásmenedzsment. A joystickkal irányítandó motorkerékpár sem lehet már messze…
Bizonyára az olvasók közül is sokan szkeptikusan tekintettek anno a nagy újításokra, mint elsőként talán a kombinált-, majd az integrált fékrendszerekre, a blokkolás-, azután a kipörgésgátlókra, vagy éppen az elektronikus gázkarra – és társaikra. A sok három betűs „őrültségek” köre – amennyiben a Bosch új fejlesztése valós piaci igényeket céloz meg – hamarosan bővülni fog. A kulcsszó: MSC.
A 2012. évi EICMA-n már egy működő motorkerékpáron mutatta be újdonságát a cég. A rendszer lényege, hogy az információ-technológiai fejlődés most már nem csak lehetővé teszi, hanem egyenesen kívánja is, hogy az eddigi szokástól eltérően (az eredetileg az autógyártás számára kifejlesztett rendszerek átültetése a kétkerekűekre) univerzális, azonban kimondottan a motorkerékpároknál használandó biztonsági egységek kerüljenek alkalmazásra.
Az egész történetben az innováció talán maga az ötlet, ugyanis a cél az, hogy az eddigi szenzorokat kiegészítve a motor dőlési szögének, valamint a futómű berugózási szintjeinek mérésével az autóknál alkalmazott ESP (menetstabilizáló rendszer) teljes funkcionalitása elérhető legyen motorkerékpároknál is. A Bosch mérnöke külön kiemelte, hogy a kanyarodás közbeni lassítás és gyorsítás biztonságosabbá tétele a cél, mivel az új szenzor lehetőséget ad majd arra, hogy előre lefektetett algoritmusok alapján a fékerőt és a gázadás mértékét a mindenkori alkalmazott dőlésszögnél még biztonságos mértékre korlátozzák. A rendszer fejlesztője különösen kiemeli, hogy az új technológia a motorozás élményét semmiképpen nem hivatott csökkenteni, mivel az csak a tényleges határok átlépése után avatkozik be. Hozzáteszi ugyanakkor, hogy a teljes funkcionalitás kiaknázásához komoly együttműködésre van szükség a motorkerékpár-gyártók és a Bosch között.
Személy szerint nem vagyok híve az elektronikával megspékelt motoroknak, bár még komoly fenntartásaim ellenére is el kell ismernem azok hasznosságát. Nem egy vezetéstechnikai tréningen sikerült már demonstrálni a következő feltevést: amikor a motoron az ABS működésbe lép, az már vezetéstechnikai hiba. Az élet azonban hoz olyan helyzeteket, amikor nem tudjuk időben vagy egyáltalán megállapítani, hogy mekkora tapadásra lehet számítani egy intenzív fékezés során, vagy csak szimplán a megkezdett manőver közben változnak meg villámgyorsan a körülmények. Ilyenkor akár életmentő is lehet egy „okos” segítő közbelépése! És akkor még csak a fékezést említettem…
Mivel a kiállításon az új rendszer prototípusa egy KTM-ben került bemutatásra, feltételezhetjük, hogy a közeljövőben akár komoly bejelentésre lehet számítani az osztrák márkától.