2013. szeptember 26., csütörtök
Eddig úgy nézett ki, hogy a lítium-alapú akkumulátorok köré a legcélszerűbb elektromos autót építeni. Viszonylag nagy energiasűrűségűek és egyre elterjedtebbek, de van velük két komoly probléma. Az egyik a töltési idő, ami még speciális gyorstöltőn is fél-egy óra, a másik a költség: még a Nissan Leaf-ben használt, 200 km alatti hatótávot biztosító akkumulátor is megduplázza az autó árát. Ez a két tényező áll a villanyautók elterjedésének útjában, és a General Electric megoldása mindkettőre megoldást jelenthet.
Az ötlet az, hogy az akkumulátor elektródáinak szerepét kétféle folyadék töltse be. Hogy mifélék, azt a GE egyelőre nem árulta el, csak annyit, hogy szervetlen, vízbázisú oldatokat használnak. Ám azt állítják, hogy ezzel jelentősen csökkenhet az ár, és a hatótávolság is. A két folyadék két tartályban helyezkedik el az autóban, és ezeket áramoltatják az akkumulátorban, ahol egy membránon keresztül érintkeznek. A fejlesztők szerint a lényeg épp a folyamatos áramlás: ezzel érhető el az eddig megszokottnál nagyobb energiasűrűség. A GE azt állítja, így akár 380 km feletti hatótáv is könnyedén elérhető lesz, szemben a jelenlegi elektromos autók 120-160 km-es hatótávjával.
Bár erről a GE közleménye nem szól, a folyékony elektródák elvben viszonylag egyszerűen le is cserélhetők a jelenlegi benzinkút-hálózathoz hasonló átfejtő állomások segítségével, azaz elvileg ugyanolyan gyorsan mehet az újratöltés, mint a fosszilis üzemanyagot égető járművek esetében. Ez persze nagyban függ attól, hogy miféle folyadékokról is van szó – mennyire károsak a környezetre, vagy mennyire mérgezőek – de az elvi lehetőség adott lenne.
Az is nagy kérdés, hogy a laboratóriumi szinten már működő megoldásból mennyi idő alatt lesz nagy tömegben felhasználható technológia. Az ilyesmi akár 15-20 évet is igénybe vehet, viszont a GE megoldása reményt adhat az elektromos autózás híveinek: több mint száz év egyhelyben toporgás után végre elérkezhet valamiféle áttörés.