2014. február 24., hétfő
Tavaly az összes márka összes kereskedésében 1895 darab rendszámos gépet adott át, melyek közül több mint ötszáz 2012-es évjáratú volt, vagyis vélhetően beragadt készletből származott. A még talpon lévő kereskedők kiegészítők forgalmazásából, szervizelésből és használt motorok árusításából tartják fenn magukat. Az év végéig olyan komoly márkák jelentették be, hogy felszámolják magyarországi kirendeltségüket, mint a Honda, a Yamaha vagy a Kymco. Képviselőik azt ígérik, hogy márkakereskedésekkel továbbra is szoros kapcsolatot ápolnak külföldről. Vevőiket ugyanúgy kiszolgálják majd, mint eddig, és nem lesz a gond az alkatrészellátással sem.
A KTM már évek óta Szlovákiából szervezi az itteni ügyeket, még a válság előtt döntött így az osztrák tulajdonos. Szintén KTM-es tapasztalat, hogy egész Európában egyre kevesebben rendszámosítják kemény terepmotorjaikat, mert azokat egyre kevesebb nyilvános helyen lehet használni. Ugyanez a helyzet velük itthon is, ezért a rendszámos motorok összesítésében 49 eladott darabbal kilencedik helyen álló KTM valójában kétszáz motort adott el, csak zömüket sosem helyezik forgalomba, mert kizárólag terepen, pályán használják őket.
A márkák versenyében évek óta a Honda az éllovas, 781 eladott robogóval és motorkerékpárral őrzi piacvezető helyét. A többiek közül csak a BMW (216 db), és az egykor háromezres darabszámmal piacvezető Suzuki (218 db) volt képes átlépni az évi kétszázas darabszámot. A BMW készpénzes magánvásárlóinak és a tavalyi rendőrmotor-beszerzésnek (R900RT) köszönhet sokat, a Suzuki pedig talán annak, hogy végre átgondolta a belépőmodellek árazását és ismét népszerűvé vált a DL650 V-Strom is. A felsoroltaktól függetlenül egymillió forintnál drágább modellel nehéz nagy darabszámokat produkálni.
A magyar vásárlók kedvence változatlanul a Honda PCX 125, melyből több mint száz darab fogyott. A második, nem kis meglepetésünkre a BMW R1200GS, ebből hetvenhármat adtak el. A két típust egy univerzum választja el egymástól, hiszen a Honda rendkívül takarékos robogó, vagyis racionális döntés, a BMW pedig a húsz éve egész Európában töretlenül népszerű turaenduró-sorozat legújabb kiadása, tehát sokoldalú prémiumtermék. A harmadik helyezett egyébként a már említett Suzuki DL650. Az olaszországi gyártású PCX a maga 778 ezer forintos alapárával kategóriája egyik legolcsóbb vétele. Ehhez nem szükséges más magyarázat. Az ezerkettes GS viszont 4,6 milliótól indul, de ekkor még nincs rajta az összes, nélkülözhetetlen BMW-s extra.
A használt motorok piaca nagyon hasonló pályát jár be, mint a használt autóké, de egészen más logika mentén. Az autók regisztrációs adójának csökkentése kizárólag a használtpiacnak tett jót, mely mostanra az újak másfélszeresére nőtt. A motorkerékpároknál még markánsabb a használtpiac előnye, pedig nem változott a regisztrációs adó. Tavaly több mint ötezer-ötszáz használt motort helyeztek forgalomba. A regadóért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium sajátos elképzelései szerint a piac csekély mérete nem indokolja a motorok regadójának csökkentését, ezért nem csökkentenek és részben ezért nem növekedik a piac. A honosítási költségekhez január eleje óta még hozzá kell adni a vagyonszerzési illetéket, így százezer forint alatt már egy öregebb kezdőmotor forgalomba helyezését sem igen úszhatjuk meg.
Tavaly 153 ezer rendszámos motor és robogó szerepelt a hazai nyilvántartásban. Nyolcvan százalékuk több mint tízéves, és bár az 1993. előttiekből egyre kevesebb van, a huszonegy éves vagy fiatalabb gépekből egyre többet honosítanak. A használt piac lendületét jelzi, hogy míg 3 millió darabos magyar autóállomány egy év alatt 17 ezerrel nőtt, addig a rendszámos motorok száma 7 ezerrel haladta meg az előző évi darabszámot.
A magas adminisztratív költségek ellenére egyre többen vesznek kinti használt motorokat, és nem csak a kisebb kategóriákból. A magánimportban honosított motorok toplistája persze nem lehet hiteles, hiszen éppen a forgalomban legtöbbször látható, százhuszonöt köbcenti körüli gépek hiányoznak a felsorolásból. Jelentős részüknek nincs rendszáma, nem szerepelnek a központi nyilvántartásban. A Nemzeti Fejlesztési tárca halogató magatartása nem új jelenség. Már 2009-ben felvetődött, hogy a segédmotorkerékpárokat is rendszámosítani kéne, mert e nélkül könnyebb őket ellopni, kevésbé kockázatos velük szabálytalanul közlekedni és sokkal könnyebb ötven köbcentinél nagyobb, de kistestű gépekkel illegálisan furikázni, majd arra hivatkozni, hogy csak ötvenesek. Mostanában nem is számíthatunk változásra, de elég megnézni a hirdetéseket, hogy lássuk, ezrével érkeznek az országba mindenféle használt gépek, robogók és törvényen kívüli terepmotorok, főként a hiányos szabályozás miatt.
A hivatalos listán biztos helye van a 400-as és 650-es Suzuki Burgmannek, a Honda CBR600F-nek, illetve a Hornetnek. Többnyire az ezredforduló környékén gyártott példányokról van szó, melyeknek mostanra alaposan lement az áruk, az első tíz helyezett közt nincs nyoma a fényűzésnek. Még 850-es Yamaha TDM túramotorból is bőven találni szép állapotút a 2-4 ezer eurós ársávban.
A legnépszerűbb import használt motorok Magyarországon, 2013-ban (Forrás: Datahouse) | ||
---|---|---|
1. | Suzuki Burgman 400 | 192 db |
2. | Honda CB 600 F Hornet | 159 db |
3. | Suzuki SV 650 | 107 db |
4. | Suzuki AN 650 Burgman | 75 db |
5. | Honda CBR 600 F | 68 db |
6. | Yamaha TDM 850 | 64 db |
7. | Yamaha Majesty 250 | 63 db |
8. | Kawasaki ER5 | 55 db |
9. | Yamaha FZS 600 | 54 db |
10. | Honda CB 600 | 53 db |
Az egész európai közlekedéskultúra változóban van, és eddig úgy tűnik, hiába tolták el a gyártók a kisebb, praktikusabb gépek irányába a motorkínálatot, hiába hozta létre az Európai Unió az új, közös, A2-es jogosítványkategóriát, egyre kevesebb embert érdekel a motorozás. Ez derül ki az ACEM, vagyis az Európai Motorgyártók Szövetségének összefoglalójából. A fizetőképes polgárok többsége, főként a fiatalok új autóra és motorkerékpárra kevésbé vágynak, mint régen.
Kisrobogót sem vennének annyian, mert nagyvárosokban élnek, és munkába járáshoz sincs szükségük saját gépjárműre. Inkább felszállnak a buszra. Biztosak lehetünk, hogy ennek részben gazdasági okai vannak, de az is biztos, hogy nem kizárólag ez. Megváltoztak a szokások, otthonról is lehet dolgozni, nem snassz a tömegközlekedés, mindenkinek mások lehetnek az indokai.
Könnyen elképzelhető, hogy a városok túltelítettsége és a kerékpározás újrafelfedezése miatt fordulnak sokan az alternatív közlekedési formák felé. Ezért lehetséges, hogy az Európai Unió mind a huszonnyolc országában évek óta az összes kategóriában masszívan csökkennek az eladások. Az Európában jelenlévő motormárkák túlélésének záloga, ha gyártóként és forgalmazóként is a távol-keleti régióra koncentrálnak. Ezt a lépést mára minden jelentős márka megtette, a többiek eltűntek a színről. Az EU-s tagországokban tíz éve több mint kétmillió kis- és nagymotort adtak el, majd a piac 2006-ban valamivel 2,7 millió darab alatt tetőzött, és 2008-ban került lejtőre.
Azóta is folyamatosan csökken az érdeklődés. 2013-ban a kilencvenes éveket idéző szinten zártak a márkák, összesen 1 millió 278 ezer darab fogyott az összes modellből és ebben nem csak az ötven köbcentinél nagyobb modellek szerepelnek.
A keresletcsökkenésnek megfelelően alakult a nagy Európai Uniós toplista is. Az első számú márka a BMW, legalábbis a közúti motorok piacán. Az új R1200GS akkorát tartolt a kontinensen, hogy még a második helyezett, filléres Peugeot Kissbee robogónak sem volt esélye befogni. Durva, hogy mindössze 21 ezres eladási darabszámmal piacvezető lehet egy motortípus az 500 milliós lélekszámú unióban, de vegyük észre azt is, hogy az első tíz helyezett közt a GS az egyetlen hagyományos, váltós nagymotor.
A legnépszerűbb új motorok az Európai Unióban, 2013-ban (Forrás: ACEM) | ||
---|---|---|
1. | BMW R1200GS | 21 151 db |
2. | Peugeot KISBEE 50 | 10 971 db |
3. | Vespa LX 50 | 10 739 db |
4. | Yamaha XMAX 125 | 10 524 db |
5. | Yamaha XP500 TMAX | 10 502 db |
6. | Honda SH 150 | 10 357 db |
7. | Romet GY 50 | 9257 db |
8. | Honda SH300/A | 9086 db |
9. | Kymco AGILITY 50 | 7800 db |
10. | Piaggio ZIP 50 2T | 7607 db |
Ezen kívül szinte csak az olcsó ötvenesekre (pl. Romet GY50 a hetedik helyen!) és százhuszonötösökre van jelentősebb igény a tagállamokban. Hol van a Piaggio-konszern rengeteg közepes és nagyrobogója? Hol vannak az A2-es jogosítványhoz fejlesztett, kezdőknek szánt negyvennyolc lóerős modellek? Egyelőre hiába keressük őket, csak az MP3 500LT tudta felverekedni magát a franciák legkedveltebb robogói közé. Ez a kivitel szélesebb nyomtávval és pedálos fékkel készül. Így a helyi szabályok szerint autójogosítvánnyal is vezethető. Amint látjuk, veszik is a helyiek.
A motorozási szokásokat alaposan átalakította a nehéz európai gazdasági helyzet, és ez nem csak Magyarországon van így. A vásárlói érdeklődés változása alapján nem volna meglepő, ha néhány éven belül elsősorban nagyon szegény kényszermotorozók tömege, és egy szűk, tehetős, a motoros hobbi iránt érdeklődő kör térne csak be a szalonokba. A tíz százaléknál magasabb munkanélküliséggel sújtott mediterrán országokban már most is látszik ez a tendencia, a spanyol, olasz és francia top 10-ben főlényes a robogók aránya.
A hagyományos értelemben vett motorozás utolsó mentsvára Németország, ott még most is dominál a lábváltós kialakítás, veszik a spórolós Honda NC-ket, és van még remény az Egyesült Királyságban is, ahol amúgy CBF125-ből fogyott a legtöbb. Talán mert könnyű megszerezni a vezetéséhez szükséges CBT-t nevű jogosítványt, és többen is élnek vele az autósok közül, mint itthon a gyorsított eljárásban hozzáférhető A1-gyel, melyet mi B125-nek is nevezünk. Ha a motoros kultúra európai bölcsőiben is elpárolog a kedv, a régi jó dolgokból nem marad semmi.