2013. március 25., hétfő
Vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági okokból egyaránt kiemelkedően fontos, hogy jó gumi legyen az autónkon. Az ADAC nagytesztjéből sok segítséget kaphatunk a választáshoz!
Két méretet vettek elő idén az ADAC-nál, a hétköznapi autóknál nem ritka 185/60 R15-ösöket és a 270 km/h-ig jóváhagyott 225/45 R17-eseket, amelyek között leginkább felső kategóriás abroncsok szerepelnek. Míg a nagyobbaknál a leggyengébb abroncs is rezgő léccel, de átment a teszten, a kisebbek között négy típus is megbukott, köztük nagy meglepetésre egy Kléber is, a Dynaxer HP3.
Lehet, hogy fárasztó kibogarászni a kacifántos típusmegjelöléseket, de anélkül félműveltek vagyunk. Ahogy az autóknál is butaság kijelenteni olyasmit, hogy a Toyota szar vagy jó a Renault, a gumiknál sem lehet általánosítani: attól, hogy egy Kléber megbukott, még lehetnek jó abroncsaik, illetve láttunk már olyat is, hogy a jó hírű Bridgestone egy-egy típussal rosszul szerepelt az ADAC-nál.
Sőt, az abroncsoknál még rosszabb a helyzet, mint az autóknál, ahol némely frissítés érezhetően más skatulyába tolja az adott modellt. Idén például kénytelenek voltak a németek három lábjegyzettel is korrigálni a táblázatot, mert azok a gumik, amiket jó előre megvettek, hogy nekünk időben megcsinálhassák a tesztet, már más keverékkel, illetve profillal szerepelnek a kínálatban. Vagyis az autós analógiára visszautalva egy-egy fészlift vagy modellciklus közti módosítás is jókorát változtathat az eredményeken, csak éppen az abroncsoknál nem követjük olyan figyelemmel a fejlesztéseket, illetve nem is nagyon tudjuk követni, akkora a titkolózás.
A Pirelli Cinturato P7 például három éve megnyerte az ADAC tesztjét, vizes úton a legjobbak között volt, kopása átlagos. Idén ugyanez a típus, ugyanebben a méretben csak a középmezőnybe fért be, és nem azért, mert a többiek annyit fejlődtek volna. Vizes úton közepesen gyengén szerepelt, viszont meghökkentően tartósnak bizonyult. A magyarázat az lehet, hogy idén már egészen más keverékkel készül a P7 – ha mással szeretnénk indokolni a rossz eredményt, az rágalmazás volna.
Vagyis amikor beütjük mondjuk a Totalcar fejlécéből elérhető gumikeresőbe a saját méretünket, ne csak a márkát nézzük, hanem a pontos típust is. A Michelin Energy Saver és az Energy Saver + között például annyi a különbség, hogy előbbi három éve a vizes úton nyújtott gyengébb tapadása miatt csak a középmezőnybe fért be, utóbbi viszont megnyerte az idei ADAC-tesztet.
185/60 R15 H nyárigumik
Az idei kisebb méretben, amely például Swifthez, Clióhoz, Corsához való, nincs meglepetés az élmezőnyben. Győztes a Michelin Energy Saver +, a márkától megszokott kimagasló tartóssággal, második a Continental PremiumContact 5, amely vizes és száraz úton is valamivel jobban tapad, de gyorsabban kopik. A Dunlop Sport BluResponse, amely tapadásban az egész mezőnyt megveri, ráadásul fogyasztásban is a teszt legjobbjai között van, a harmadik helyre került, amit a viszonylag gyors kopásnak köszönhet.
Furcsának tűnhet ez a végeredmény, ami a németek súlyozási stratégiájából ered, éppen ezért nem feltétlenül az abszolút sorrendet érdemes nézni, hanem a számunkra fontos kritériumokat. A táblázat felső sorában található nyolc abroncs mind jó értékelést kapott, ezekkel nemigen lehet mellényúlni, inkább a számunkra megfelelő árú típusok közül a nekünk legfontosabb paramétert érdemes figyelni. Ha például az első hármat nézzük, a számok alapján a Michelin lehet a legjobb vétel a sokat járóknak, hiszen az bírja legtovább, akinek viszont a maximális tapadás a fontos, válassza a Dunlopot, és vegye tudomásul, hogy hamarabb elkopik.
Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 20%, vizes út 40%, zaj 10%, fogyasztás 10%, kopás 20%).
Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több, biztonság szempontjából lényeges kritérium, vagy a kopás értékelése, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is. A 185/60 R15-ös Pirelli Cinturato P1 például 2,4-es átlaga alapján az élmezőnyben, jóminősítéssel végzett volna, ha vizes úton nem kap 2,6-ot, ami túl van a jó minősítés 2,5-ös határán. Így viszont összesítésben is 2,6-at kapott a P1-es, és ezzel a tizedik helyre csúszott vissza. A 185-ösök között a teljes második sor ennek a szabálynak köszönheti az összesített osztályzatát.
A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Aki egy-egy kritériumban szerencsétlenül a határérték fölé csúszik, annak súlyos büntetés jár. Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút vizes úton, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből, ha oda került a kedvenc gumink.
A jó minősítést kiérdemlő hat típus a dobogósok mögött nagyon hasonló értékelést kapott; ezek mind ismert márkák termékei. A Goodyear Efficient Grip Performance-tól a Semperit Comfort-Life 2-ig ízlés vagy pénztárca szerint válogathatunk. A második sor a közepes értékelésű abroncsokkal kezdődik, amelyek a Barum Brillantis 2 kivételével a vizes úton nyújtott gyengébb teljesítményük alapján kapták osztályzatukat; a Barum száraz úton tapad jelentősen gyengébben, mint a konkurensei. Ezek viszont még mind elfogadható eredmények, az utolsó hat típus az, ahol már érdemes elgondolkodni, hogy az alacsonyabb árral tényleg jól járunk-e.
A Nexen N Blue HD igazából még beférne a középmezőnybe, ha nem kopna gyorsabban az összes többinél, de itt állítólag 2013 elején változtattak a gumi összetételén. Rajta kívül elégségesosztályzatot kapott még a GT Radial Champiro 228, amely vizes úton tapad viszonylag gyengén. Utánuk következik a négy megbukott típus.
Nem emlékszem rá, hogy valaha is láttunk volna Klébert az ADAC-teszt bukói között – a Dynaxer HP 3 vizes úton mért teljesítménye az idei legnagyobb meglepetés, főleg, hogy a tavaly bevezetettenergiamatricán kötelező feltüntetni ezt a kritériumot. A Marangoni Verso, a Rotalla Radial F108 és a Sailun Atrezzo SH402 hallatán kevésbé csodálkozunk a gyenge eredményen – ezek feltörekvő márkák, amelyeknek nincs sok vesztenivalójuk.
Gondosan mérlegelve választja meg az ADAC a tesztelt méreteket, és évről évre más-más méretet vesznek elő. A kör általában három évente zárul be: 2010-ben a nagyobb méret megegyezett, de a kisebb is alig különbözött az ideitől. Az autótípusok listáját mégsem lehet készpénznek venni: a gyártók évjárattól, kiviteltől, motorváltozattól függően különböző abroncsokat szerelnek fel a különböző modellekre, de azért jó eséllyel stimmelni fog a méret, ha az ön autója szerepel a felsorolásban.
185/60 R 15
Audi | A1 |
Citroen | C3 |
Fiat | Punto |
Hyundai | i20 |
Mini | Mini |
Nissan | Micra |
Opel | Agila, Corsa, Meriva |
Peugeot | 208, 1007 |
Renault | Clio, Modus, Mégane (régebbi modellek) |
Seat | Ibiza |
Skoda | Fabia |
Suzuki | Swift |
Toyota | Yaris |
VW | Polo |
225/45 R 17
Alfa Romeo | 147, 156, 159, 166, GT |
Audi | A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT |
BMW | 1-es, 3-as, Z3, Z4 |
Chevrolet | Evanda |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroen | C4 |
Fiat | Bravo, Stilo, Croma |
Ford | Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy |
Honda | Civic, FR-V, Accord, S2000 |
Hyundai | i30, Coupé |
Kia | Cee’d |
Lancia | Lybra |
Lexus | IS |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes Benz | B és C osztály, C sportkupé, CLK, SLK |
Nissan | Almera, 200SX |
Opel | Astra, Zafira, Vectra, Signum |
Peugeot | 307, 308, 406 |
Renault | Mégane, Laguna, Scenic |
Seat | Leon, Altea, Toledo, Alhambra |
Skoda | Oktavia, Superb |
Subaru | Impreza, Legacy |
Toyota | Auris, Avensis, Corolla Verso |
Volvo | C30, S40, V50, S60, V70 |
VW | Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan |
Ha nem biztos benne, hogy milyen méretű gumi való az autójára, a legbiztosabb forrás a gépkönyv, illetve az ajtóoszlopra, magára az ajtóra, a tankfedélre vagy a csomagtartóba ragasztott guminyomás-matrica. Végső elkeseredésében gumidoktorunkhoz is fordulhat.
Amennyiben az idei tesztben nem találja az ön autójára szerelt méretet, korlátozottan érvényesek az eredmények a szomszédos szélességekre is: 175/60 R 15-ös, illetve 195/60 R 15-ös gumikhoz előveheti a 185-ös táblázatot, 215/45 R 17, valamint 235/45 R 17 méretekhez pedig a 225-ösök listája használható. Atavalyi teszten a 165/70 R14-es, a 205/55 R16-os, valamint a 215/65 R16-os abroncsokat vizsgálta az ADAC, tavalyelőtt a 175/65 R14-esek és a 195/65 R15-ösök voltak terítéken.
225/45 R17 W/Y nyárigumik
Egyértelműen jó hír, hogy az ADAC által tesztelt nagyobbik méretben egyetlen típus sem bukott meg idén. Persze vannak jobbak és rosszabbak, de a két legrosszabbul szereplő tajvani, illetve koreai abroncsok is elégséges minősítést értek el a németeknél, akikről tudjuk, hogy nem félnek megbuktatni a gyengébb termékeket.
Míg a legrosszabb osztályzatot kiérdemlő Syron német fejlesztőbrigáddal hirdeti magát, miközben Koreában gyártanak, a legérdekesebb jelenség mégis az utolsó előtti High Performer Sport HS-2. Esetében a High Performer lenne a márkanév, a Sport HS-2 pedig a típus, viszont ez a gumigyártó, amely a 2013-as ADAC-teszten elégséges eredményt ért el, nem rendelkezik honlappal, olyannal legalábbis nem, amit egy kiadós Google-kereséssel meg lehetne találni.
A talányt Andróczi Balázs hírszerkesztőnk fejtette meg az orosz, illetve cseh internet legmélyebb bugyraiban fellelt információmorzsákból, amelyek arra utalnak, hogy a High Performer az 1959-ben alapított tajvani Nankang márkaneve. Így legalább be tudtuk azonosítani, hogy honnan származik ez az elfogadható minőségű noname termék.
Hátulról előrefelé haladva a közepes minősítést kiérdemlő középmezőny jellemzően vizes úton teljesít gyengébben a legjobbakhoz képest. Kivétel ez alól a Nexen N8000, amely gyorsan kopó keveréke miatt csúszott le a táblázat végére, illetve a hasonlóan kevéssé tartós, viszont vizes úton kimagaslóan jó Uniroyal RainSport 2. Említést érdemel még a nálunk kevéssé ismert Esa-Tecar Spirit UHP és a Pirelli Cinturato P7-es, a két leglassabban kopó abroncs a tesztben, amelyek a vizes úton elért tapadásukat kivéve nem teljesítenek rosszul.
Egyeseknek meglepetés lehet az Apollo Aspire 4G jó szereplése, de az indiai márka az utóbbi években, főleg, mióta felvásárolta a holland Vredesteint, többször végzett különböző teszteken előkelő helyen. Ha megnézzük az ADAC szerint ötödik Vredestein Ultrac Vorti és az Apollo mintázatát, egyértelműen látszik is a rokonság – a holland abroncs feltehetően nem véletlenül, talán egy ügyesebb keveréknek köszönhetően előzi meg néhány helyezéssel az indiai testvért.
Ezzel el is érkeztünk az élmezőnyhöz, ahhoz a hét abroncshoz, amelyek jó minősítést kaptak az ADAC-tól. Az eredményeket elnézve nehéz lenne különbséget tenni közöttük, annyira közel vannak egymáshoz teljesítményben. A tesztgyőztes Continental SportContact 5-össel azonos átlagot ért el a második Goodyear F1 Asymetric 2, amely a már említett Vredesteinnel a legjobb tapadást nyújtja száraz úton, a harmadik helyre a Dunlop Sport Maxx RT futott be – róla nehéz lenne többet mondani annál, hogy rendkívül kiegyensúlyozott.
Jól látni a Michelin példáján, amely általában rendkívül nagy hangsúlyt fektet a tartósságra, hogy ezeknél a 270 km/h-ig vagy még nagyobb tempóhoz jóváhagyott, W, illetve Y sebességindexű abroncsoknál más szempontok dominálnak, mint a hétköznapibb gumiknál. A Michelin Pilot Sport 3 egyáltalán nem kopik lassan, fogyasztásban sem remekel, de még csak nem is különösen csendes. Nála is, mint a legtöbb jó minősítésű guminál, a száraz tapadás tűnik a legfontosabbnak, ennek rendelik alá a többi kritériumot, illetve annak, hogy egyáltalán kibírják a 270-es tempót.
Ne féljen végigböngészni a táblázatot, mielőtt gumit venni indul. Ha megvannak a szimpatikus versenyzők, használja bátran árösszehasonlító gumikeresőnket – egy gumiszett minden autósnak jelentős befektetés, viszont jó esetben több évig fogjuk használni.