2013. január 15., kedd
Szerencsénk volt a „platós Pajeroval”: nem csak hóban tudtuk kipróbálni képességeit, de jó hasznát vettük a méretes raktérnek is. Télvíz idején meglehetősen sok, az év többi részében nem létező akadály tornyosulhat egy-egy autóteszt előtt: a jégbordás, havas utakon gyakorlatilag kivitelezhetetlen egy jó erőben lévő sportos modell próbálása. Nem úgy egy összkerekes autóé: Holle anyó ezúttal velem volt, szép fehérre mázolta a környéket a Mitsubishi L200-al eltöltött időre.
A fotókon nem igazán látszik, ezért érdemes már itt az elején hangsúlyozni, hogy valójában mekkora jószág is a japánok nemrég megújult pick-upja. Hossza kis híján 5,3 méter, ez közel fél méterrel több, mint az egyébként szintén óriásinak tűnő Nissan Pathfinder vagy H2-es Hummer, de 20 centivel hosszabb az Audi Q7-nél is. Szélessége több mint 1,8 méter, önsúlya nem sok híján két tonna, teljes terheléssel a 3 tonnát is elérheti, szélessége 1,8 méter. Szép nagy darab vas, ami nagyban meghatározza viszonyunkat a közúti forgalom több közlekedőjéhez, illetve fordítva. Az L200 tekintélye jól jön sávváltáskor, ugyanakkor komoly hátrányt jelent parkoláskor, hiszen nem csak a szűkebb utcákban, hanem a bevásárlóközpontok parkolóiban sincs könnyű dolgunk.
A Mitsubishi pick-up beltere szinte személyautós, eltekintve a be- és kiszállás ceremóniájától, és a furcsa üléspozíciótól. Magasra kell kapaszkodni ahhoz, bejussunk az autóba, az utólagos extraként feltett küszöbök pedig inkább csak nehezítik a műveletet, ráadásul garantáltan összesározza a nadrágszárat, arról nem is beszélve, hogy jelentősen csökkentik a szabad hasmagasságot, ami komolyabb terepen jelenthet hátrányt. A hagyományos építésmód miatt az ülések közel vannak a padlóhoz, már egy átlagos testmagasságú embernek is rövid az ülőlap, hosszú távon fárasztó az utazás mind elöl, mind a második sorban. Széltében bőséges a tér, hátul azonban a magas kardánalagút miatt inkább csak két ember fér el. A műszerek, kezelőszervek teljesen személyautósak, a középkonzol kijelzője kapott csupán egy digitális iránytűt pluszban. Az ötsebességes sebességváltó mellett találjuk a terepváltót, sokkal inkább illik az autóhoz ez, mintha a manapság divatos tekerőgombos megoldással lehetne kapcsolni a hajtásláncot.
Ahogy a cikk elején említettem, az időjárás mellénk állt, s „adott” egy kis havat, ezzel pedig annak lehetőségét, hogy kipróbáljuk, mihez kezd kisebb buckákkal az L200-as. A válasz tömören: amit akarunk, említésre méltó akadállyal nem találkoztunk, valójában csak az utcai abroncsok és a hasmagasság szabnak határt a Mitsubishinek. A 400 Nm-es nyomaték játszi könnyedséggel mozgatja az autót, és a havas-jeges, mintegy 15 méter hosszú, meredek kocsi beállón – amelynek ilyenkor „normál” autóval a környékére sem merészkedek – is gond nélkül közlekedtem.
Hasonlóan jól vizsgázott országúton is az L200-as, igaz, itt gyorsan kiderül, hogy korántsem személyautóról, hanem kishaszon-gépjárműről van szó. A forgalom ritmusát gond nélkül tartja az L200-as, de 90 körül már komoly szél- és menetzaj kísér minket, hosszú távú utazáshoz nem ideális partner. Igaz, nem is arra való, még akkor sem, ha manapság egyre többen választják a pick-upot családi autónak.
Ha cipekedni kell, akkor azonban remek partner, nekem ráadásul kapóra is jött, hogy a tavaszra tervezett kertépítés néhány elemét hazaszállítsam vele. Összesen 20 méternyi vadászkerítés, 10 négyzetméter járólap és nyolc méternyi ereszcsatorna rendszer meg se kottyant az L200-asnak, egyedül egy három méteres csatorna darab elhelyezése okozott fejtörést, de végül az immár nyitható ötödik (csomagtérre néző) ablak segített ki.
Tetszett, hogy:
– Gyakorlatialg bárhol lehet vele közlekedni, a 400 Nm nyomaték bőven elegendő vonatáshoz is
– A magas üléshelyzet
– Az utastér megnyitása a hátsó ablakon keresztül a plató irányába
Nem tetszett, hogy:
– nincs olyan rekesz, amelyet elzárhatnánk az illetéktelen tekintetetek elől
– a szerintem felesleges kiegészítők, elsősorban a krómozott fellépők
Hogy kellene-e egy ilyen pick-up? Azt hiszem nem, mert a mindennapok során meglehetősen körülményes a hatalmas testtel együtt élni, azt viszont szívesen venném, ha a családban valakinél lenne kéznél egy, amit egy-egy alkalommal kölcsön lehetne kérni. Akár cipekedésre, akárcsak úgy, egy kis barangolásra egy havas, vagy éppen sáros-csúszós buckavidéken…
Adatok:
Mitsubishi L200 Double Cab Intense Plus 2.5 DI-D (Gyártási év: 2010)
Karosszéria: | pick-up |
Ajtók száma: | 4 |
Ülések száma: | 5 |
Méret kategória: | pick-up |
Hivatalos márkakereskedői listaár 2011-ben: | 8 305 000 Ft |
Motor | |
Hengerűrtartalom (cm3): | 2477 cm3 |
Típusa: | turbódízel |
Hengerek száma: | 4 |
Szelepek száma: | 16 |
Hengerek elrendezése: | soros |
Teljesítmény (max): | 178 LE (131 kW) @ 3750 1/min |
Forgatónyomaték (max): | 400 Nm @ 2000-2850/min |
Üzemanyag típusa: | gázolaj |
Erőátvitel | |
Módja: | összkerékhajtás |
Váltómű működése: | manuális |
Fokozatok száma: | 6 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (0-100 km/h): | 13,6 sec |
Végsebesség: | 179 km/h |
Fogyasztási adatok (gyári) | |
Város: | 9,1 liter/100 km |
Országút: | 7,0 liter/100 km |
Vegyes: | 7,7 liter/100 km |
Tesztfogyasztás: | 8,9 liter/100 km |
Üzemanyagtartály: | 75 liter |
CO2 kibocsátás | 204 g/km |
EU kibocsátási norma: | Euro V. |
Méretek | |
Hosszúság: | 5260 mm |
Szélesség: | 1815 mm |
Magasság: | 1780 mm |
Tengelytáv: | 3000 mm |
Vontatható tömeg fékkel: | 2700 mm |
Vontatható tömeg fék nélkül: | 750 mm |
Saját tömeg: | 1900 kg |
Megengedett össztömeg: | 2850 kg |
Plató méretei | |
Szélesség: | 1470 (kerekeknél: 1085) mm |
Hosszúság: | 1505 mm |
Magasság: | 460 mm |