2012. november 18., vasárnap
Ugyanakkor GPS-es, 3G-s mobilnetes rendszeren, real-time figyeltük a kivetítőn, hogy miközben mi ott ülünk ebben a szoci érából maradt irodában a leltári számmal és plakettel gondosan ellátott csővázas, műbőr borítású székeken, éppen merre jár a Közút 1200 járműve közül – bármelyik. Szemem minduntalan a projektor melletti szekrénykén lévő VHS-kazettákra, videóra, CRT-tévére tévedt, de közben az előadó pár kattintással lehívta az országos útmeteorológiai rendszerből, hány fokos is most az aszfalt Dabasnál. Mert ezt is figyelik: ha jegesedés fenyeget, már indulnak is a sószórók.
Azon a télen meg is halt nálunk egy bácsi – pont akkor lett rosszul, amikor a mentő még nem tudott bejönni segíteni rajta. Egyet tudtam hát érteni a közutas szakemberrel, amikor azt mondta: amikor már ezeket a gépeket is be kell vetni, nem nagyon szempont többé, hogy mennyivel fogyasztanak többet, mennyivel több hidraulikaolajat locsolnak szét üzem közben, mint modernebb társaik.
A behavazott utakon bizony még most télen is feltűnhetnek ezek a matuzsálemek, de hóekéző közutas autóként jó eséllyel az idén beszerzett, hipermodern 197 gép valamelyikével találkoznak majd a magyar autósok. Sószóróból is kerültek modernebbek a flottába, a legújabb típusokban változtatható a szóráskép, a négyzetméterenként kiszórt mennyiség is széles tartományban szabályozható. (A só különben Ukrajnából és Romániából, sóbányákból érkezik, közbeszerzés keretében. 53 ezer tonna só már a Közút raktáraiban van, további 90 ezer tonna szerződések alapján bármikor lehívható.) Ezeket a sószórókat már arra a felügyeleti rendszerre is rákötötték, melynek képeit figyelhettük a kivetítőn.
Az FMR (Flotta Menedzsment Rendszer) a WebEye GPS-es flottamonitoring szolgáltatására épül, a Közút igényei szerint specializálva. A munkagépek mozgását, a szórógépek működését is figyelő országos, valós idejű rendszerben követhető, naplózható és rekonstruálható minden, amit a nagy, narancsszín böhömök csináltak.
A rendszer idei bevezetésének volt egy váratlan, de örömteli mellékhatása is. Az üzemanyag-fogyasztás flottaszinten negyedével csökkent, mióta a főnökök látják, merre járnak, mennyit mennek az útkarbantartó, hóeltakarító, aszfaltozó kocsik, gépek. A gázolajlopások radikális visszaszorulásából már az idén visszahozta a teljes fejlesztési, beruházási költségét a rendszer.
Adófizetők, télen is sokat autózók; 2012-ben, úgy tűnik, okosan, hatékonyan költi el a Magyar Közút azt az általunk idénre összeadott 6-8 milliárdot. Felkészültek a jégre, hóra és kevesebb üzemanyag lopódik el náluk, mint eddig. Jöhet a tél.